Wednesday, December 28, 2011

kisah hati..

seorang teman datang dan terus memeluk dan menangis...katanya ingin berkongsi cerita cintanya...sambil memegang tangannya saya meminta dia bertenang dia mula bercerita satu persatu..teman...saya mohon kebenaran berkongsi cerita pada diari ini ye...=)
*******
kawan saya mula mengenali lelaki apabila tamat peperiksaan.Dia mula berkenalan secara rapat dengan seorang lelaki dan akhirnya perasaan sayang itu datang.Berkongsi cerita,suka duka bersama,walaupun dalam jarak yang sangat jauh seorang diutara da seorang di selatan....Bagi saya, lelaki itu baik,ada agama,berpendidikan,bertanggungjawab...Namun seorang lelaki, sejauh mana lepercayaan yang kita berikan belum tentu terbalas.Dalam diam dia mempunyai seorang teman wanita, katanya hanya sahabat baik tapi caranya agak berlainan.Setelah diselidik lelaki itu.........
Setelah hampir dua tahun berhubungan, lelaki itu memohon untuk memutuskan hubungan mereka.Katanya ingin berubah.Mungkin setelah segalanya terbongkar.. Jika ada jodoh mereka akan ketemu kembali dan dengan izin Allah dan keluarga ingin menyatukan hati dengan cara yang halal...
Kawan saya seorang yang setia.Dia terus menunggu dan menunggu akhirnya kecundang apabila lelaki itu berjaya temuinya kembali.Memohon maaf dan akhirnya mendoakan agar dia mencari seorang lelaki yang lebih baik yang mampu menjadi sayap kanan dalam perjuangan....itulah seorang lelaki..bila sayang sanggup bersama tapi bila hati sudah tidak lagi ada perasaan sayang semuanya hilang dengan mudah...

Sahabat..bersabarlah..setiap dugaan akan ada jalan penyelesaian..berdoalah kamu agar kamu di ketemukan dengan seorang zauj yang dapat membimbing kamu di dunia dan akhirat..yang dapat menemani kamu sehingga hari tua.........InsyaAllah..Ia akan hadir kerana Allah telah menciptakan manusia itu secara berpasangan....=)



p/s : kisah ini telah diubah suai untuk mengelak dari ada yang terasa.Ia juga tiada kene mengena antara hidup dan mati...terima kasih sahabat...

Monday, December 26, 2011

F>R>I>E>N>D>S



That Moment
*************

when that moment comes,
I feel weak and shivering,
when that moment is here,
i become lost and wondering,

when that moment arrives,
i see tears in my eyes,
when that moment strikes,
my heart beating so fast inside,

Ya Allah, please help me,
as i am so afraid to see,
when that moment come to me,
which i didn't expect it will be,

That moment will be....
when you start ignoring me,
without listening to me,
for all the reason behind all this,

for once i thought we were true friend,
for once i thought you would understand....

Saturday, December 17, 2011

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ Andaiku Adalah Tulang Rusukmu♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥



♥♥ بسم الله الرحمن الرحيم ♥♥ •♥•

ANDAI AKU ADALAH TULANG RUSUK MU YANG HILANG •♥•
Andai aku adalah tulang rusukmu yang telah hilang
Aku berharap Jika nanti Allah mempertemukan kita
Kau akan selalu membimbingku
Agar aku menjadi wanita yang solehah
Yang nantinya akan menjadi bidadarimu di syurga
Kerana aku ingin kita akan disatukan di dunia dan akhirat

~•♥•~•♥•~~•♥•~•♥•~~•♥•~

Andai kau ditakdirkan untuk menjadi ayah buat anakku
Jadilah ayah yang bisa mendidik anak kita
Agar mereka nanti menjadi anak kebanggaan buat kita di dunia dan akhirat
Iaitu anak yang soleh dan solehah Yang bisa menjunjung tinggi Agama Allah

~•♥•~•♥•~~•♥•~•♥•~~•♥•~

Andai engkau ditakdirkan untukku
Ku harap kau bisa menjadi imam buatku dan anakku
Kau bisa menjadi pemimpin yang baik dalam rumah tangga kita
Kau bisa mencintai aku apa adanya
Dan bisa menyikapi kekuranganku dengan penuh kebijaksanaan

~•♥•~•♥•~~•♥•~•♥•~~•♥•~

Dan andai aku salah
Tegurlah aku dengan kata-katamu yang penuh dengan kelembutan dan kebijaksanaan
Andai aku marah
Belailah rambutku dengan penuh kasih sayangmu
Agar marahku bisa berubah menjadi kelembutan
Andai aku lupa
Ingatkanlah aku dengan penuh kasih sayang
Agar nanti kau tetap menjadi suri tauladan bagiku dan anak kita

~•♥•~•♥•~~•♥•~•♥•~~•♥•~

Kerana.... Aku hanya mengharapkan imam yang baik dalam rumah tanggaku
Yang bisa selalu membawa aku ke jalan yang diredhaiNya
Jalan yang menuju syurgaNya bersama dirimu

~♥~ InsyaAllah, aamiin ~♥~

• Wanita Solehah Itu,Bidadari Syurga •

Friday, December 16, 2011

-done-

the only word can say is "ALHAMDULILLAH"
my lecturer said "GOOD"
i hope it will help my carry mark...=)

spnjg ada blog..jrg skali ada yg komen...jd jarang2 la sy klik butang 'comment'
tp mlm ni tetiba je gatal tangan klik...then ternampak satu komen...GOOD...
walaupun saya mengharapkn 'EXCELLENT'...hehehe...

p/s : tido mlm ni senyum sampai telinga...=P

Thursday, December 1, 2011

Speechless....

M : aku takut la...ada 30hari lagi...
D :lepas siap semua asgmnt nnt, hujung minggu kita study sama nak?
A :saya nk buat nota awal...nk hafal..senang ckit...tapi lepas siap semua asgmnt la...
U :ala..kejap je anis...bukan lama pn...=)

dan aku?hilang kata-kata...terkedu...diam...dan terfikir sendiri...=(

bukan pintaku untuk berada disini lebih lama...bukan pintaku untuk tidak bersama mereka menerima segulung ijazah...bukan pintaku untuk tidak bersama mereka menerima sejambak bunga dari keluarga..bukan pintaku untuk tidak bersama mereka memakai jubah idaman....bukan pintaku untuk tidak naik pentas bersama....dan bukan pintaku untuk tidak bersama membaling topi...bukan pintaku semua itu.....

namun...ku redha...apa yang telah DIA tetapkan semua ada hikmah...DIA telah menetapkan yang terbaik untukku...

namun ku perlukan semangat untuk meneruskan perjuangan ku disini...bertahanlah wahai hati...hanya beberapa detik sahaja lagi...tidak bermakna mereka tidak bersama kamu akan berputus asa...lakukan yang terbaik untuk diri kamu sendiri...

"ingin sekaliku bersama mereka pada hari bahagia....."
i will miss you after this...=(

dan yang pasti...kita akan membawa haluan masing-masing selepas 4tahun....=(

Tuesday, November 29, 2011

The Best Moment in My Life


"chocolate gardenia with hot tea"






"what do you think?


"and cutting...again and again and again..and up and down up and down and"


Alhamdulillah...its over....my first time...and it is "sah and halal"



*the picture can say what i feel this time...the best moment in my life....♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Saturday, November 26, 2011

Mama...



mama adalah satu perkataan yang terlalu besar nilainya..mama yang akan dicari bila di timpa kesusahan...tapi kita tidak pernah menghargai jasa mama...

dan lagu ini dituju khas untuk adik-adik yang saya sayang....tiada pilih kasih untuk kamu semua walaupun kamu semua selalu menyakiti hati saya...=(..*hargailah jasa mama untuk kita*

*hargailah penat lelah mama untuk kita...
*hargailah kasih sayang mama untuk kita...
*hargailah apa yang telah mama korbankan untuk kita...
*begitu besar pengorbanan mama untuk kita....


♥♥♥♥sayang mama♥♥♥♥♥


video



Thursday, November 24, 2011

Just To Sharing...



...... hanya menjawab pertanyaan seorang makcik mengenai kemana duit pinjaman yang kami dapat pergi...dan untuk pengetahuan makcik...kami pelajar tidak pernah sia-siakan hasil pinjaman yang kami dapat....pinjaman yang kami dapat lebih kurang rm2000..dan duit itu kami gunakan untuk......

belanja buku = rm200 (buku semua mahal2 makcik)
tugasan = rm100
belanja makan= rm 5 x 30hr x 5bulan=rm750
segala benda macam kursus dan program = rm100
tiket balik kampung 2x cuti = rm 200
belanja balik kampung = rm50
segala benda barang keperluan = rm100
temuramah tugasan = rm100
so total semua lebih kurang rm1600...ada baki rm400...agak-agak la duit baki tue kami buat pe ye makcik?

cube kita tengok balik...
*duit buku..klau 7subjek bpe bnyak duit yg kne keluar..purata harga sebuah buku..rm70
*duit makan...menu satu malaysia pn dh rm 3.50..belum tmbh air lagi...tue bru sekali makan...makan malam????
*duit barang keperluan...semua barang mahal sekarang...nk beli teh uncang pn pikir 10 kali...huhuh...belum lagi termasuk beli roti, biskut,maggi, milo, smua la makcik....uhuh

dan kenapa maggi terlalu famous dikalangan pelajar...ni jawapan yg terbaik...ehehe

pinjaman yang kami dapat terlalu besar nilainya....begitu berharga...cuba bayangkan kalau takde pinjaman...alamak tak sambung belajar la jwabnya...huhuh....

mcm ni keadaan kami lepas belajar....huuhuhuh

p/s>just sharing....xde kaitan dgn sape2....

Wednesday, November 23, 2011

Hati...




Apa yang paling mahal yang ada di dirimu?

Hati.

Jika hatimu dijual, maka dirimu

menjadi manusia tidak bernilai..

Tika hati di rundung seribu keresahan.

Sejuta derita. Aku selalu bertanya

pada diri. Kenapa mesti aku? Kenapa

kena pada aku? Kenapa aku? Lalu

aku berkata pada hati. Wahai hati. Janganlah kau bersedih. Kerana

perkara sedih kamu itu akan

mengimbau kau kepada kenangan lalu. Kenangan lalu itu mungkin akan

memadan secebis kesempatan yang ada.

Janganlah bersedih hati, kerana bersedih itu akan membuatkan muka

menjadi muram. Semangat dirimu akan hilang.


Jangalah rasa bersedih wahai hati, kerana di khuatiri kau tidak percaya

pada takdir Allah. Sabarlah wahai hati.

Janganlah bersedih wahai hati, kerana dengan rasa sedih hati akan

membuatkan syaitan tertawa gembira melihat telatah kamu. Kerana kau

telah putus asa.

Wahai hati, tersenyumlah. Kerana dengan senyuman akan membuatkan

diri kamu rasa bahagia dan hilang tekanan. Wahai hati, Allahkan ada.

Kembalilah padaNya,tingkatkanlah kesabaran dalam hatimu.

Tabahkanlah hati mu. Kerana jalan yang sedang kamu lalui banyak

cabangnya. Jadikanlah hatimu setenang air di kali....




p/s >copy paste dari tautan hati....

S@y@....

kehidupan seorang pelajar memerlukan kekuatan dalaman yang begitu kental..manakan tidak, setiap hari jadual dipenuhi dengan segala benda kerja, aktiviti, program, dan kursus..mana waktu rehat?orang cakap kena ada rehat juga tapi dimana waktu nk selit waktu rehat...waktu rehat kami hanyalah waktu tidur...itupun hanya beberapa jam sahaja...hari-hari biasa dipenuhi dengan jadual kuliah, waktu perpustakaan, discussion, waktu untuk siapkan segala tugasan, ulangkaji untuk quiz dan midterm...manakala hujung minggu pula akan ada kursus, interviewuntuk tugasan, aktiviti kolej...Ya Allah....padat sungguh...masa 24/7 itu ibarat tidak mencukupi jika tidak manfaatkannya...berada di universiti mengajar kita semua perkara...bermula dari sekecil-kecil perkara sehinggalah sebesar-besarnya....semua perkara perlu diuruskan sendiri..berlainan dengan zaman persekolahan dahulu...semuanya ibu dan ayah yang uruskan...baju sekolah pun ibu yang basuh...tapi di universiti?duit sekolah ayah bekalkan..cukup untuk sehari...tapi sekarang,,walaupun hanya bawa rm10 keluar dari bilik untuk ke kuliah belum tentu lagi cukup...itupun penat berjimat cermat....

kehidupan seorang pelajar memerlukan jiwa yang kental...

kehidupan seorang pelajar memerlukan hati yang tabah...

kehidupan seorang pelajar memerlukan semangat yang membara..

kehidupan seorang pelajar memerlukan pelbagai sokongan...

dan kehidupan seorang pelajar juga memerlukan seorang teman yang memahami....

p/s :luahan hati..=(

Thursday, November 17, 2011

17 November 2011

Allhamdulillah...syukur kepada Yang Maha Esa...masih lagi di beri peluang untuk menikmati kehidupan di dunia...3 tahun yang lalu..."awak kena buat operation, kalau biar macam tue pun belum tentu awak boleh sembuh"...doktor zul...Ya Allah... sy kne masuk dewan bedah ke?sy kena bedah ke?rambut raya kena potong ke?saya boleh hidup lagi ke?ada risiko ke tak?berapa peratus risiko yang penyakit saya boleh hilang?ALLAHUAKBAR...betapa hebatnya ujianMu kepada ku...tapi aku redha YaALLAH...ku tahu bahawa sakit itu penghapus dosa...dan pada

17november 2008 (6AM) solat subuh...tafakur..muhasabah...berteleku di pelapik solat..

17november 2008 (8AM) mama aba adik2, arwah bapa saudaraku yang paling ku sayang, sepupuku, datuk dan juga nenek datang menemaniku...YaAllah...mereka datang memberiku semangat untuk terus berjuang dalam melawan penyakit yang ku hadapi....

17 november 2008 (11AM)tarikh yang begitu menakutkan.. "dik, tukar baju putih ni..makan ubat ni...."menitis air mata tanpa sedar....masuk dewan bedah tanpa rela...apa yang diingati pada masa itu adakah umurku masih panjang untuk terus hidup....dan air mata terus menitis dan kemudian tidak sedar diri......

17 november 2008 (6PM) sedar dari kesan ubat bius..terasa sesuatu ditarik dari dalam tubuhku...kuar segala wayar2 yang dimasukkan melalui hidung dan mulut..kiri kanan tangan terasa begitu lenguh sekali...

17 november 2008 (7PM) ditolak masuk kedalam wad...

17 november 2008 (10.30PM) sedar dan terus memanggil ibu ku...orang yang pertama ku cari...tapi sayang..mama balik..=(.... tapi datuk dan aba ada bersamaku...seperti kanak-kanak kecil yang terlalu manja...meminta air...tapi...hanya sedikit sahaja yang dibenarkan...2hari ku berpuasa...=(....kepala mula berdenyut...kesan ubat semakin hilang...pedihnya....tapi terubat bila bersama orang yang ku sayang dan juga panggilan dari sahabat2 ku bertanya khabar...=)

17 november 2008 memberiku seribu kenangan....semoga terus kekal dalam sanubari ini....insyaAllah...


*hari seterusnya...seperti mereka yang lain...lepas buat pembedahan..makan nasi lembik bersama ikan bakar...dan yang paling seronok bila tidak dibenarkan buat kerja...rehat je...=P

*tarikh ini begitu bermakna dalam kehidupanku....tarikh yang penuh dengan liku-liku kehidupan...

*dan tarikh ini ku................................................=)

*semoga ku terus diberi nikmat kesihatan...INSYAALLAH...

Tuesday, November 8, 2011

The times...


memang benar kata-kata prof ismail.. masa itu ibarat nyawa, lebih penting dari emas...ye la..mmg sangat la btol sbb nyawa mmg kita xboleh beli...mana ada jual kt mana-mana...sama juga dengan masa..xde org jual pun...tapi emas ada orang jual...hhmmm....cuti 3 bulan yang diberikan oleh KPM kepada pelajar universiti terlalu berharga..walaupun hnya duduk dirumah, makan, minum, online, layan muvie..masa itu terlalu berharga...dapt menikmati semua itu dengan senang lenang tanpa pikir masalah...tapi sekarang..cuti yang diberikan selama 2 minggu lebih kurang bukan untuk cuti semata-mata..ianya cuma sekadar cuti untuk balik kampung dan tidak perlu hadir ke kelas...tapi cuti untuk siapkan asgmnt dan study utk midterm exam...huaaawaaaaa....langsung xde masa rehat..inilah pengorbanan sebagai seorang pelajar..mengorbankan masa bersama keluarga...huhuh.....dan firman Allah dalam surah al-asr....

"Demi Masa, Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian.Kecuali yang beriman dan yang beramal soleh. Yang berpesan-pesan dengan kebenaran. Yang berpesan-pesan dengan Kesabaran.

dan pesan Nabi kita Muhammad Rasulullah....
"rebutlah 5 perkara sebelum datangnya 5 perkara

pertama:masa sihat sebelum sakit
kedua:masa kaya sebelumdatangnya masa sempit(miskin)
ketiga:masa lapang sebelum tiba masa sibuk
keempat:masa mudamu sebelum datang masa tua
kelima:masa hidup sebelum tiba masa mati."
(riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi

*hargailah masa yang ada walaupun hanya seminit...
p/s> jadual yang padat untuk minggu depan...Ya Allah..permudahkanlah segala urusanku....


andai dapat ku putarkan masaku sendiri.....=(

Sunday, November 6, 2011

~Take The Risk!!



Risiko menjadi kita lebih matang dalam kehidupan tapi tidak semua risiko kita mampu hadapi...namun dalam kehidupan kalau xde risiko xde masalah bukan kehidupan...ambillah risiko sebagai satu cabaran kehidupan...





p/s>;sy telah mengambil risiko dalam sesuatu perkara dan telah jatuh ke dalam jurang yang terlalu dalam...dan kesannya sangat mendalam....=(

Saturday, October 29, 2011

Nota untuk DIA

Andainya dapatku menulis
Nota-nota cinta buat diri-Nya
Ingin ku titipkan bersama
Semua kuntuman bunga
Yang indah berseri
Ku sembur haruman mewangi
Bersama kata-kata puji
Sedang Dia tahu kasih dan cintanya aku
Menjalin ikatan menuju ke Syurga
Cintaku kepada Dia
Rinduku hanya pada-Nya
Kasihku tulus buat-Nya
Setiaku balas kasih-Nya
Kasihku kasih yang setia
Pada yang punya
Dambaku pada Yang Esa
Pujian hanya buat-nya
Akurku kebesaran-Nya
Teragung Maha Suci-Nya
Taatku hamba yang hina
Pada Pencipta
Kiranya aku hilang arah
Jalan hidupku berubah punah
Namun kasih-Nya tak pernah akan musnah
Belas rahmat-Nya terus mencurah-curah
Nur Hidayah-Nya semakin cerah



mohonlah padaNya...sesungguhnya..DIA lah yg dapat membantu hambnya....

Wednesday, October 26, 2011

Part of My Life

They are part of my life….no one can change or replace them in my heart. I love them with all my heart after my heart mate or my future husband… Walid always said “family first”.


Aba n mama….they are my inspiration….both of always support me even they angry angry with my decision…huhu…’’kak nik sayang mama dan aba’’.

Abe ngoh….always think he handsome man because girl “keliling pinggang".

Abe chik…I donno why he like to take picture like “budak koya semak”.

I wish you all the best and good luck in your SPM exam…do the best for yourself and also for your future life.

And my only one…kak teh…always angry and fighting with me...Also unsatisfied with me…sometimes she always like to be “rock girl”. You think its good for you auni?

And last one…adik a.k.a embun….hehehe

What he want something he always get it…very2 jealous la dear…and I always lost my money..When he gets top three in the exam always ask me to buy anything he wants…. = (

Saturday, October 22, 2011

~student and lecture behavior~




You understand?

One day at computer class….my lecture teach some of part about introduction to internet and at one time he ask…”do you understand”?yessss

Hhmmm…12***0…yes sir…you understand? errrr….yes sir… can you introduce yourself…bla bla bla bla..But in my heart...No sir...I don’t know what you teach me…huhu… ….sorry sir… = (

In other class…blab la blab la….ok…you can read by your own…in my heart…but sir when I read always not understand…sometimes I just read part of slaid and after that I faceboking.

Math class…ok

When X2+ Y+156 and blab la bla…you need to use this formula…

And when blab la bla you used this formula..

Before I forget check your learning zone..I already upload assignment for you all and submit before final exam….Do you understand? yesssss…..i think we stop here…that’s all for today…don’t forget to study at your room…



will be continue....ehhehe


~Assignment Project~

Name: Nur Anis Shafiza bt Shamsudin

Matric Number: 128310

Course: Bachelor of Muamalat Administration

Code and Subject: Stid 1103 / Application Of Computer In Management


Keliru...

@CONFUSED@

Manusia sering saja keliru dalam memilih jalan hidup yang boleh membahagiakan mereka. Manusia sering keliru antara kebenaran dan kepalsuan, antara keseronokan dan kebahagiaan, antara hak dan tanggungjawab, antara kemewahan dan kecukupan serta berbagai kekeliruan yang mengantar manusia kepada kekecewaan dan keputus asaan. Sedangkan kesemuanya itu terlalu berbeza; seperti kegelapan dan cahaya, seperti bergerak dan diam; perbezaan yang tidak pernah ada pertembungan. Jadi darimanakah datangnya segala kekeliruan ini?

~saya keliru dengan tindakan saya...
apakah yang saya sedang lakukan ini adalah benar?
kenapa dia tidak cuba untuk memahami saya...
tersepit diantara benar dan tidak..
bertanyalah pada yang tahu kisah sebenar..
bukan hanya mengambil keputusan untuk menjauhkan diri...
memasamkan muka dan akhirnya memutuskan persahabatan..
sedarlah wahai sahabat...
apa yang menimpa diriku bukan keinginanku sendiri...
ingin sahaja ku ceritakan padamu...
tapi..
hati ini belum tentu lagi kuat untuk berdepan dengan mu...
ku tahu...
kamu sudah pasti akan tersalah anggap dengan apa yang akan ku ceritakan..
tapi inilah kenyataan yang kuhadapi...
senyapnya diri ini dengan mu bersebab...
bukan kerna ingin menjauhkan diri tetapi...
aku risau perkara ini berlarutan...
dan akhirnya kita bergaduh dan berpecah...
kita sama-sama berkongsi cerita tetapi mengenai ini ku tidak sanggup ber
kongsi dengan mu....
hubungan yang dibina tidak ingin ku leraikan sama sekali...
cubalah fahamiku wahai sahabat...
ku terlalu menyayangi dirimu wahai sahabat...



"Persahabatan itu seperti tangan dengan mata,Saat tangan terluka mata menangis,Saat mata menangis tangan menghapusnya...




"Ukhwah itu bukan pada indahnya pertemuan,tapi pada ingatan seseorang terhadap saudaranya di dalam doanya"Ku harap mekar di hati,Agar persahabatan suci ini,Kan terus mantap,Menjadi syafaat,Terukir indah di pintu Jannah.~..

Wednesday, October 12, 2011

single or couple...


Single 2 apa?
Couple 2 apa?
Sape tahu?

dan saya...single ke couple?



opkos la sy single.....=)
the answer why im single is.....



Saturday, October 8, 2011

perlu ke?


perlu ke bagi peluang kedua?
perlu ke serahkan hati kembali?
perlu ke sakit lagi?
perlu ke jatuh lagi?
perlu ke merana lagi?
perlu ke jatuh pada jurang yang sama sedangkan tahu akibatnya?

sedarlah wahai hati yang merana...
kamu wahai hati tidak perlu mudah terima...kamu tidak perlu mudah menyerah..ingt la hati..
betapa merananya kamu dahulu....kamu tidak sedar apa yang berlaku...kamu terlalu cuai dalam pergaulan...kamu terlalu cuai dalam kehidupan...

betul apa yang diperkatakan oleh mereka...kamu akan lupa pada DIA bila kamu gembira....tetapi kamu akan mengingati DIA bila kamu dalam kesusahan....itu tandanya hati kamu penuh dengan noda hitam....titik dosa akan bertambah jika kamu tidak sedar dan masih lagi dalam buaian mimpi....sedarlah...kehidupan ini tidak lama...disanalah kehidupan yang kekal.....



~dan sesungguhnya Allah bersama kamu~

Friday, October 7, 2011

bicara dr zaharudin...


http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ahKVevx6mbw

dr zaharudin berbicara mengenai nilai hati wanita dan pakaian...
yes..pakain itu untuk menutup aurat kamu...dan takwa itu adalah pakaian yang terbaik...

Thursday, October 6, 2011

The Beauty of Islam


* Islam is the ways of life*
"seseorang mukmin akan berpegang erat agamanya bagai menggengam bara api di tengah-tengah masyarakat yang jauh dari agama, kehormatan, nilai-nilai luhur dan cita-cita tinggi"

Saturday, September 17, 2011

~hatiku milikmu~

Pernahkah engkau hargai cintaku yang sejati
Pernahkah engkau mengertikan diriku ini
Betapa hebatnya cintamu, memberiku sejuta pilu
Betapa agungnya asmaramu, membuatku terpaku

Disisimu ku terdiam seribu bahasa
Dihatiku bergetar sejuta rasa
Namun sukar untuk aku meluahkan ku cinta padamu

Nafasku terhenti bila melihat dirimu
Terasa pantas degupan jantungku
Mungkinkah hatiku milikmu jua
Ku sayang padamu

Kan ku abadikan dikau
Sewaktu kenangan yang manis
Yang tak mungkin aku lupa
Untuk selamanya

Kanku coretkan kenanganmu
Dalam sanubariku ini
Agar jadi yang terindah
Di dalam hidupku ini

Disisimu ku terdiam seribu bahasa
Dihatiku bergetar sejuta rasa
Namun sukar untuk aku meluahkan ku cinta padamu

Nafasku terhenti bila melihat dirimu
Terasa pantas degupan jantungku
Mungkinkah hatiku milikmu jua
Sayang padamu

Bagai bahtera dilanda badai
Gelora cinta mengoncang jiwaku
Berombak mencari daratan yang damai
Oh Cintaku

Disisimu ku terdiam seribu bahasa
Dihatiku bergetar sejuta rasa
Namun sukar untuk aku meluahkan cinta padamu

Nafasku terhenti bila melihat dirimu
Terasa pantas degupan jantungku ini
Mungkinkah hatiku milikmu jua
Sayang padamu

Kanku coretkan kenangananmu
Dalam sanubariku ini
Agar jadi yang terindah
Di dalam hidupku ini

~hatiku rindu~


A poem, an image, a card and it speaks of the most painful emotion- pain of separation from someone you love, some one you care for, someone who cares for you. The poem , is what its title says, “I Miss You”. So if you have ever felt the pain, missed someone, then express it, as I have done, and share it with the world. ~repost from somewhre~

Monday, July 25, 2011

~Bunga Sang Mujahid~



Aku petik bunga yang indah ini,
Agar ia hiaskan taman sanubariku,
Wanginya semerbak dalam kamar hatiku,
Cantiknya berseri dalam hari-hariku.

Saat aku melamar kamu dulu,
Senyum ayu kamu berikan,
Bergetar jiwa aku tika itu,Membara rasa cinta ini.

Aku ingat lagi tika itu,
Setelah kamu halal aku miliki,
Tangis syukur yang kamu hadiahkan,
Sekali lagi kamu senyum kepadaku,
Bergetarlah jiwa aku melihatnya,
Bahagianya bukan kepalang.

Oh bungaku,
Kamu tersangatlah indah padaku,
Sentiasa kembang mekar,
Durimu tidak pernah melukakan aku,
Harummu menyenangkan perjuanganku.

Wahai bidadariku,
Api cinta yang kamu nyalakan ini,
Semarakkan lagi semangat dakwahku,
Sabarnya kamu menemaniku,
Di bawah sayap ini kamu setia menunggu,

Pengorbananmu sayang, aku hargai.

Kejelitaan isteriku tidak bisa digambarkan,

Aku lindungkan ia di sebalik purdah sutera,
Dengan taburan warna merah jambu,
Agar jelitanya itu menjadi santapanku seorang,
Tidak mahu aku kongsikan itu,
Kerana ia begitu istimewa padaku.

Bunga sang mujahid ini,
Dihinggap rama-rama

Iman sentiasa,
Madu solehahnya jelas terasa,
Embunnya mengalir seinfinitinya,
Cintanya ia pada yang Maha Esa,
Dengan taat padaku mujahidnya tercinta.

Keikhlasan cinta kepada Allah,
Kamu buktikan dengan mentaati aku,
Sungguh bungaku yang indah,
Kamu hadiah Allah yang istimewa,
Hadirnya kamu bisa menyembuh duka,
Dengan cinta itu sebagai ubatnya.

Cintamu wahai bidadariku,
Bisa menikam musuh-musuh di hadapanku,
Bisa luluh jiwa-jiwa mereka itu,
Bisa membangkit nafsu jihad bergelora,
Tenang aku memegang panji tiada resahnya,

Barisan hadapan akan aku mara,
Syahid bahagia pasti aku buru,
Kerana adanya kamu menemaniku.

Bunga sang mujahid ini,
Akanku tunas ia sebaik-baiknya.

Monday, July 4, 2011

nasihat mama...

Bismillahirrahmanirrahim...Alhamdulillah masih lagi dipnjangkan umur utk meneruskan perjuangan dalam kehidupan...post kali ini bicara mama..ntah knpa tiba-tiba mama berikan nasihat ini...mgkin dia tahu hati anak dia masih belum lagi dicuri oleh mana2 lelaki...mybe la...heheh...ku tertawa sendiri disebalik pintu didapur...oh mama....=)


mama ckap.."anak makcik A kne tmpar ngn anak makcik B sbb berebut kan seorang lelaki...anak zaman skrg...pdhal lelaki 2 xde apa pn..biasa2 je..keje pn cm 2.."
mama pesan lagi "biar org nk kt kita..bkan kita yg nk pd org...klau org nk pkt kita xpe..truskan...tp klau org xnk kt kita jgn terhegeh-hegeh...malu ckit..kita ni perempuan..kne jaga maruah kita...lelaki ni bkn smua blh percaya...ayat je manis tp hati xde siapa yg tahu"

conclusion yg dpat dibuat dr nasihat mama
1> jgn nk terhegeh2 kt org...
2> cari lelaki yg soleh..yg blh dijadikan imam
3> jgn percaya dgn lelaki
4> doa restu ibubapa itu pntg...

dn kpd "u"...no 2 itu pntg...semoga ada pd dirimu...amin..

Sunday, May 29, 2011

.........

malu itu menjadi seorang muslimat itu seperti mawar berduri... hadir cinta


tika melihat mawar yang mewangi, tetapi, hadir tanggungjawab tika memegang

mawar yang berduri.muslimat itu seperti mawar berduri... hadir cinta tika melihat mawar yang mewangi, tetapi, hadir tanggungjawab tika memegang mawar yang berduri...

Thursday, May 19, 2011

~zero~



nothing to say...just want to upload this...feeling to nite..to you mr.right.................




and..truly i miss your joke...=(
*where r you now?huhuhu

Wednesday, May 18, 2011

~Zauj Pilihan~

10 Sifat Calon Suami Yang Soleh

Lelaki yang baik dan beragama itu mempunyai sifatnya yang tersendiri.

Jika anda seorang wanita, carilah lelaki yang mempunyai sifat-sifat ini. Jika anda seorang lelaki, jadilah seorang lelaki yang mempunyai sifat-sifat ini.


1. Kuat amalan agamanya. Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. Sifat ini boleh dilihat terutama sewaktu bersukan.


2. Akhlaknya baik, iaitu seorang yang nampak tegas, tetapi sebenarnya seorang yang lembut dan mudah bertolak ansur. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia.


3. Tegas mempertahankan maruahnya. Tidak berkunjung ke tempat-tempat yang boleh menjatuhkan kredibilitinya.


4. Amanah, tidak mengabaikan tugas yang diberikan dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan.


5. Tidak boros, tetapi tidak kedekut. Tahu membelanjakan wang dengan bijaksana.


6. Menjaga mata dengan tidak melihat perempuan lain yang lalu lalang ketika sedang bercakap-cakap.


7. Pergaulan yang terbatas, tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun dia tahu dirinya mampu berbuat demikian.


8. Mempunyai rakan pergaulan yang baik. Rakan pergaulan seseorang itu biasanya sama.


9. Bertanggungjawab. Lihatlah dia dengan keluarga dan ibu bapanya.


10. Wajah yang tenang, tidak kira semasa bercakap atau membuat kerja atau masa kecemasan.


11. Jika berhadapan dengan masalah, janganlah mudah melatah dan cepat marah kerana syaitan tidak suka manusia dengan kesabarannya. Maka cubalah untuk bersabar dan terus bersabar, INSYAALLAH akan diberi ketenangan.


12. Cuba untuk mendengar alasan dan teguran, mana tahu di sebaliknya itu terdapat kebenaran dan sebagai panduan diri untuk membaiki diri menjadi lebih baik...


Tiada nasihat lain yang mampu diberikan kepada kaum Hawa selain daripada sabda Rasulullah.Walaupun hadis ini ditujukan kepada kaum Adam tetapi percayalah,hadis ini juga berguna kepada kaum Hawa.


Rasulullah bersabda yang mafhumnya,kahwinlah seseorang disebabkan keturunan,wajah,harta dan agamanya,yang paling baik ialah AGAMAnya.

Hanya orang agama sahaja faham hak-hak wanita,maka PILIHlah yang berAGAMA dan PILIHlah yang MENERIMA anda seadanya,bukan kerana keturunan anda,bukan kerana harta anda,bukan kerana wajah anda,tapi KERANA ANDA ADALAH ANDA..

INSYAALLAH..... :)




*orang sibuk study...kte sibuk blogger...huhuh*